ایران و بلغارستان حرکت در مسیر تحکیم روابط فرهنگی در 125 سالگی روابط دو کشور

نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی مصادف است با ۱۲۵ سالگی آغاز روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان  و ۷۵ سالگی روابط فرهنگی این دو ملت بزرگ و تمدن آفرین. مشترکات بیشمار فرهنگی وتمدنی دو ملت  بلغارستان و جمهوری اسلامی ایران زیر بنای اصلی روابط  و همکاری‌های کهن دو ملت است که در میان کشورهای حوزه بالکان و اروپای شرقی  قابل توجه و بسیار با اهمیت ارزیابی می شود

نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی مصادف است با ۱۲۵ سالگی آغاز روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان  و ۷۵ سالگی روابط فرهنگی این  دو ملت بزرگ و تمدن آفرین مشترکات بیشمار فرهنگی وتمدنی دو ملت  بلغارستان و جمهوری اسلامی ایران زیر بنای اصلی روابط  و همکاری‌های کهن دو ملت است که  در میان کشورهای حوزه بالکان و اروپای شرقی  قابل توجه و بسیار با اهمیت ارزیابی می شود .

ترجمه آثار بیشمار نویسندگان و شعرا و ادبای  ایران و بلغارستان و بدنبال آن  تاسیس کرسی زبان فارسی دانشگاه صوفیه  در سال ۱۳۳۴ سنگ بنای اصلی گسترش مراودات فرهنگی دو ملت را ایجاد نمود و امروز در آستانه یکصد و بیست و پنجمین سالگی آغاز روابط  دیپلماتیک  دو کشور شاهد امضای یاداشت تفاهم همکاری‌های فرهنگی هستیم.

حضور و همکاری‌های  متنوع و گسترده گروه‌های فرهنگی وهنری دو کشور در سال‌های پیشین و در حوزهایی چون . فیلم تئاتر و صنایع دستی ،، گردشگری و ....نیز حکایت  از رونق روز افزون روابط فرهنگی دو ملت دارد .

این تفاهم‌نامه در یک مقدمه و ۵۷ بند و شامل همکاری‌های مشترک و متنوع در حوزه های فرهنگی  علمی   دانشگاهی  میراث و گردشگری و همکاری‌های ورزشی و رسانه ای است که در روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۷/۲۷ از سوی جمهوری اسلامی ایران  آقای سید جوادرسولی سفیر کشورمان  و خانم پتروا معاون وزیر خارجه بلغارستان  و با حضور جواد امینی منش سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت امضا گردید .

 ایران و بلغارستان حرکت در مسیر تحکیم روابط فرهنگی در 125 سالگی روابط دو کشور

کد خبر 13587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =